-
1. مفهوم، مبانی و چارچوبهای حقوق ملت و آزادیهای مشروع در نظام جمهوری اسلامی ایران و مقایسه آن با سایر نظامهای حقوقی
-
2. سازکارها و الزامات تأمین و تضمین حقوق ملت و آزادیهای مشروع
-
3. دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق ملت و آزادیهای مشروع
کیاتیتتارای درباره تفاوت رویکرد اسلامی و غربی به آزادی در سطح فردی و اجتماعی اظهار کرد: اکنون رویکرد غالب و هژمون در جهان امروز رویکرد غربی است؛ حتی در تایلند نیز چنین است. اما در شرایطی که جهان در حال تغییر است، جبههها در حال مقابله هستند و هژمونی غرب بهتدریج در حال افول است. ما این وضعیت را فرصتی میدانیم برای اینکه نظریه آزادیهای مشروع در اسلام را ارائه کنیم.
این پژوهشگر تایلندی در تبیین تفاوت دو رویکرد اسلامی و غربی در حوزه حقوق اقلیتهای دینی، رنگینپوستان، آزادی بیان و حقوق زنان، به تناقضهای رفتاری غرب اشاره کرد و گفت: غرب مدعی آزادی بیان است، اما در عمل شاهد تناقض هستیم. هنگامی که خبرنگاری سؤالی از آقای ترامپ مطرح میکند که مطابق میل او نیست، به او توهین میکند و او را دروغگو و فِیکنیوز مینامد. در مقابل، در جمهوری اسلامی ایران، حضرت آیتالله خامنهای به دنبال ترویج کرسیهای آزاداندیشی هستند.
وی با اشاره به وضعیت اقلیتها در ایران افزود: آزادی اقلیتها در ایران نسبت به برخی کشورهای غربی نیز مترقیتر است. در تایلند، نماینده مسلمان باید در انتخابات با بوداییها رقابت کند، اما در اینجا، اقلیتهای دینی مانند کلیمیها خود سهمیه مشخصی دارند و این امر بسیار قابل توجه است.
کیاتیتتارای در ادامه درباره دیدگاه رهبر انقلاب اسلامی ایران مبنی بر پیوند آزادی عمومی و استقلال ملی، این نظر را کاملاً درست ارزیابی کرد و گفت: آیتالله خامنهای معتقد هستند که مسئله آزادی عمومی با استقلال ملی پیوند دارد. این سخن بسیار درست است؛ زیرا تا زمانی که یک ملت خود احساس آزادی نداشته باشد، نمیتواند قدرت خود را بروز دهد و هنگامی که نتواند قدرت خود را نشان دهد، قدرت ملی و ابهت ملی نیز شکل نخواهد گرفت.
این استاد دانشگاه تایلندی در بخش دیگری از سخنان خود به رویکرد دوگانه غرب در حوزه حقوق بشر و آزادی اشاره کرد و توضیح داد: این وضعیت نشان میدهد که آزادی مورد نظر غرب در حقیقت آزادی مطلق به معنای واقعی کلمه نیست. فردی از من پرسید اهل کجا هستید؟ پاسخ دادم از تایلند. سپس از او سؤال کردم نظر شما درباره تایلند چیست؟ ایشان گفت تایلند کشور بسیار آزادی است و ایران آزاد نیست. من سؤال کردم پایتخت تایلند کجاست؟ پاسخ داد «پاتایا». با خود گفتم جای تأسف است که نگاه به آزادی تنها در چارچوب مسائل جنسی و مشابه آن محدود شود.
این اندیشمند تایلندی با اشاره به مسئله فلسطین افزود: در موضوع فلسطین نیز چنین است؛ این رفتارها وعدههای غربی را در زمینه آزادی نقض میکند. وقتی مدعی آزادی و آزادی بیان باشید، اما در کشورهای غربی هنگام تظاهرات در حمایت از آزادی فلسطین، معترضان را بازداشت کنید، این پرسش پیش میآید که این چه نوع آزادیای است که از آن سخن میگویید؟
کیاتیتتارای با اشاره به تأکید مستمر رهبر معظم انقلاب اسلامی بر مسئله آزادی و جایگاه ایشان بهعنوان ضامن حقوق ملت، عملکرد جمهوری اسلامی ایران را در حوزه حقوق اقلیتها و آزادیها فراتر از بسیاری کشورها دانست و گفت: همانگونه که عرض کردم، در حوزه حقوق اقلیتها در ایران، سطح آزادی حتی بیش از بسیاری از کشورهاست. برای اقلیتها سهمیه خاصی در نظر گرفته شده است، در حالیکه در تایلند نمایندگان مسلمان باید در انتخابات با بوداییها رقابت کنند. این سازوکار در ایران بسیار مترقی است.
وی افزود: اندیشههای حضرت آیتالله خامنهای نیز کمک شایانی به تبیین نظریه «آزادی مشروع» میکند و میتواند بهعنوان نظریهای مناسب برای دنیای امروز مطرح و جایگزین شود.
این استاد تایلندی، برگزاری همایشهای علمی و فکری با محوریت آزادی و حقوق بشر در جهان معاصر را «ضروری و بهموقع» توصیف کرد و درباره تأثیر این همایش بر افکار عمومی جهان گفت: این همایش بسیار تأثیرگذار است؛ زیرا در شرایطی برگزار میشود که غرب در ابعاد مختلفِ آزادی در حال نشان دادن ضعف خود است. برای نمونه، در موضوع آزادی فلسطین، با وجود شعار در حمایت «آزادی فلسطین»، معترضان بازداشت میشوند و آشکار است که آزادی واقعی مدنظر آنان نیست. در چنین وضعیتی، برگزاری اینگونه همایشها بسیار مغتنم است تا مفهوم آزادی و نظریه آزادی مشروعِ مورد نظر حضرت آیتالله خامنهای و اسلام مطرح شود و جهان درباره آن بیندیشد.
آنوچا کیاتیتتارای در پایان این گفتگو، با اشاره به شرایط جدید جهان در عصر هوش مصنوعی و ارتباطات، به جوانان توصیه کرد: اکنون جهان، جهانِ هوش مصنوعی و ارتباطات است. طبیعتاً اطلاعات درست و نادرست در هم آمیخته میشود. هوش مصنوعی نیز کاملاً آزاد و رها نیست، بلکه تحت کنترل مراکز و نهادهای مشخصی قرار دارد. توصیه اینجانب به جوانان این است که ما بر اساس نظریه و دیدگاه اسلامی، هویت و ویژگیهای خاص خود را داریم و حرفی برای گفتن در جهان داریم. در موضوع آزادی مشروع، میتوانیم نظریه خود را ارائه کنیم و از ظرفیت هوش مصنوعی و شبکههای ارتباطی بهخوبی بهره ببریم.
او در پایان از برگزاری این همایش و فراهم شدن امکان تبادل نظر با اندیشمندان کشورهای مختلف قدردانی کرد.