-
1. El concepto, los fundamentos y los marcos de los derechos y las libertades legítimas del pueblo en el sistema de la República Islámica de Irán y su comparación con otros sistemas jurídicos
-
2. Mecanismos y requisitos para asegurar y garantizar los derechos y las libertades legítimas del pueblo
-
3. Los logros de la República Islámica de Irán en el ámbito de los derechos y las libertades legítimas del pueblo

به گزارش مرکز رسانهای پژوهشکده شورای نگهبان، ستار قاسم عبدالله، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اسلامی دانشگاه «ذی قار» عراق، در ویدئویی اختصاصی که برای همایش بینالمللی «آزادی امت و حقوق مشروع آن در منظومه فکری حضرت آیتالله العظمی سیدعلی خامنهای(مد ظله العالی» ارسال کرد، با بیان این مطلب گفت: مسئله آزادی، جایگاه قابل توجهی در اندیشه حضرت امام خامنهای (مدظله العالی) دارد. ایشان با این اصطلاح به طور جامع و به شیوهای کاملاً علمی و محکم برخورد کرد. موضوع آزادی از مواردی است که در قرآن کریم و روایات ائمه معصومین(علیهم السلام) بر آن تأکید شده و در مناسبات زیادی بارها مورد تأکید قرار گرفته است، اگرچه منظور از اصطلاح آزادی به معنای آزادی مطلق نیست.
منظور از واژه آزادی، آزادی اجتماعی است، آزادی که حق انسان در اندیشه، گفتار و انتخاب محترم شمرده شود، چنانکه خداوند متعال در آیه 157 سوره اعراف میفرماید: «الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ: همانان كه از اين فرستاده پيامبر درس نخوانده كه [نام] او را نزد خود در تورات و انجيل نوشته مىيابند پيروى مىكنند [همان پيامبرى كه] آنان را به كار پسنديده فرمان مىدهد و از كار ناپسند باز مىدارد و براى آنان چيزهاى پاكيزه را حلال و چيزهاى ناپاك را بر ايشان حرام مىگرداند و از [دوش] آنان قيد و بندهايى را كه بر ايشان بوده است برمىدارد».
به رسول اکرم (ص) دستور داده شد که قید و بندها و محدودیتها را از گردن مردم بردارد. امر در اینجا به این معناست که ایشان مردم را به سوی نیکی رهنمون کنند، و آنها را به ترک اعتقادات باطل و نادرست، خرافات و بسیاری از محدودیتهای نادرست اجتماعی تشویق کنند.
اسلام، مسئله آزادی را از حقوق فطری انسان میداند، اما این حق از سایر حقوق مانند حق حیات و معیشت مهمتر است، اگرچه حق حیات را نمیتوان در حد حق مسکن، حق انتخاب و... دانست، بلکه از همه اینها مهمتر است و مبنای همه حقوق است. آزادی در اسلام نیز چنین است.
حضرت آیتالله العظمی سیدعلی خامنهای(مدظله العالی) بر آزادی پیروان سایر ادیان و مذاهب در انجام شعائر دینی و عبادی، تأکید دارند و توهین به مقدسات دیگران را غیرجایز و حرام میدانند و بر این باورند که لعن کردن مقدساتی که مورد احترام مسلمانان و سایر افراد است، جایز نیست.
وحدت میان مسلمانان و پرهیز از تفرقه امری ضروری است و ایجاد تفرقه و اختلاف میان مسلمانان، اقدامی به نفع دشمنان و امری غیر قابل قبول و حرام است و این مسئله تنها در خدمت منافع استکبار جهانی و صهیونیسم بینالمللی است.
حضرت آیتالله العظمی خامنهای بر این باورند که حفظ اعتقادات واقعی یک وظیفه و امر واجب است و همبستگی و تعامل با دیگران در صورتی قابل قبول است که به اعتقادات و اخلاق انسان آسیب نرساند و انسان را در معرض اتهام قرار ندهد.
به طور کلی، اگر ارتباط و تعامل با پیروان ادیان دیگر ضرر و مفسدهای نداشته باشد، اشکالی ندارد. اگرچه گاهی ممکن است ارتباط و همبستگی در امر به معروف و نهی از منکر تأثیر مثبت نیز داشته باشد.
در مورد مسئله جمهوری اسلامی از دیدگاه حضرت آیتالله سید علی خامنهای(مد ظله العالی)، هدف مردم از انقلاب اسلامی ایران، کسب استقلال و آزادی در سایه اسلام بود. با بازگشت به دوران آغاز پیروزی انقلاب درمییابیم که مهمترین اهداف مردم در پیروزی انقلاب، آزادی، استقلال، تحقق عدالت، پیشرفت، رفاه و برخورداری از زندگی خوب و آبرومندانه بوده که الگویی برای سایر ملتها باشد.
از دیدگاه مقام معظم رهبری، هدف نخست انقلاب اسلامی ایران، آزادی برای تحقق ارزشهای انسانی و اسلامی بود. اسلام پرچمدار آزادی به عنوان یکی از مهمترین اهداف است. آزادی به معنای حق تصمیمگیری، کار، اندیشیدن، تغییر و مشارکت در فعالیتهای اجتماعی برای همه افراد جامعه است. آزادی هدیهای از جانب خداوند متعال است.
هدف دوم انقلاب اسلامی ایران، استقلال بود. استقلال در واقع آزادی در سطح مردم و دولت است، یعنی مردم و مسئولان در تصمیمگیری آزادند و تابع اراده بیگانگان نیستند. استقلال سیاسی به این معناست که مسئولان بر اساس منافع خود در مورد کشور تصمیمگیری کنند. استقلال اقتصادی که دشوارتر از استقلال سیاسی است به این معناست که کشور برای تامین نیازهای اساسی، متکی به خود باشد و در معادلات اقتصاد جهانی صاحب قدرت باشد.
یکی از مهمترین انواع استقلال، استقلال فرهنگی است، زیرا وابستگی فکری و فرهنگی موجب وابستگی کشور در اقتصاد و سیاست میشود و زمینه را برای تسلط دشمن بر تمامی منابع تصمیمگیری باز میکند.
سومین هدف انقلاب اسلامی ایران، حاکمیت مردمی بود. حاکمیت مردمی به این معناست که مردم در شکلگیری نظام حاکم نقش مؤثر و واقعی داشته باشند.
هدف چهارم انقلاب، عدالت، رفع ظلم و مبارزه با فساد بود. عدالت به این معناست که هر فردی در جامعه به حقوق خود برسد و همه افراد جامعه در برابر قانون برابر باشند. براساس گفته حضرت آیتالله العظمی سید علی خامنهای(مد ظله العالی)، تحقق عدالت، هدف اصلی نهضت پیامبران الهی بود و این مسئله در رأس فهرست اهداف اولیه بعثت انبیاء قرار داشت.
پنجمین هدف انقلاب اسلامی ایران، پیشرفت علمی و اقتصادی و رفاه مادی است که مقام معظم رهبری می فرمایند: «من به پیشرفت بدون عدالت ایمان ندارم» و هدف ششم انقلاب نیز حاکمیت اخلاق در جامعه بود.